Vi är stolta över att kunna presentera så många framstående talare
inom området barn och hörselnedsättning/dövhet:
Måndag:
| ► Astrid van Wieringer | ► Christian Örn | ► Ursula Willstedt-Svensson | ► Claes Möller |
| ► Lone Percy Smith | ►Ona Bø Wie | ►Janne von Koss Torkildsen | ►Elizabeth Fitzpatrick |
She acts as a reviewer for several journals and funding bodies and is board member of the Belgian society of Audiology, the International Collegium for Rehabilitative Audiology and scientific board member of the Flemish league for Speech therapists.
Astrid van Wieringen (PhD 1995 at the Univ. of Amsterdam) is full professor at Experimental ORL, Dept Neurosciences, KU Leuven (Belgium) where she combines research and teaching to Bachelor and Master students (5 full courses).
Her current research interests include understanding neural processing in profoundly deaf persons with cochlear implants, disentangling peripheral and cortical processes in the aging auditory system and the development of binaural processes, spoken language, and cognitive development in children with different degrees and types of hearing impairment.
She is coordinator of the European FP7 training network on improving Children’s auditory rehabilitation (iCARE, www.icareitn.eu, 2014–2017) and PI of the fundamental research project (OT, KULeuven) regarding neural temporal processing in the aging brain applying EEG and behavioral methods to the aging population.
She is (co)-author of about 70 international peer-review publications, is frequently invited as a key speaker at conferences, and committee member of international conferences.
Christian Örn är utbildad sv/so-lärare (svenska/samhällsorienterande ämnen) och specialpedagog. Sedan 2004 har han arbetat som skolledare och är för närvarande Rektor och Förskolechef för en hörselanpassad förskola – Syrsan, en hörselanpassad grundskola – Silviaskolan samt för tre ambulerande hörselpedagoger som servar 15 kommuner.
Christian har arbetat med att skapa god utbildning och framtidsmöjligheter för barn och elever med hörselnedsätttning i snart 25 år. För många elever med hörselnedsättning är resan att nå skolans mål tuffare, det kräver större ansträngningar av eleven och av omgivningen. Hur kan vi skapa en lärandemiljö som ger eleven styrka och tro på sina möjligheter samt verktyg för att möta framtiden med sin hörselnedsättning som följeslagare? Vi möts av hinder och svårigheter men det är i möjligheterna kraften finns, menar Christian.
Claes Möller är öron-, näsa-, halsläkare sedan 35 år tillbaka, audiolog sedan 22 år samt professor i Audiologi och Handikappvetenskap vid Örebro Universitet. Han är även verksamhetschef för Audiologiskt forskningscentrum vid Universitetssjukhuset i Örebro.
Claes Möller har sedan 1987 bedrivit forskning rörande genetiska hörselnedsättningar med speciell inriktning mot syndrom och dövblindhet. Sedan 1987 har data samlats in till en Svensk databas rörande Ushers syndrom en sjukdom som omfattar hörselnedsättning/dövhet , ögonsjukdomen Retinitis Pigmentosa samt i vissa fall balansproblem. Databasen omfattar för närvarande 425 patienter och är störst i världen. I denna finns hörsel, syn, balans och genetiska data. Claes Möller ingår även i det Nationella expertteamet för diagnostisering av personer med dövblindhet. År 2007 fick han en tjänst som professor i Handikappvetenskap vid Örebro Universitet. Nya forskningsmedel har möjliggjort uppbyggandet av en stor forskningsaktivitet i samarbete med Linköpings Universitet under
Ursula Willstedt-Svensson har som utbildad leg.logoped och specialpedagog fokus på hörsel och språk i kombination med digital utveckling och lärande.
Ursula arbetade under många år på audiologisk avdelning i Lund som logoped och var bl.a. delaktig i samband med de allra första behandlingarna med cochleaimplantat på barn i Sverige. Under sina år på audiologisk avdelning följde hon upp de 100 första barnen med CI avseende hörsel, tal och språkutveckling.
På nuvarande arbetsplats, Resurscentrum i Lomma kommun, är målet är att skapa förutsättningar för elever med hörselnedsättning till individanpassat lärande. Det handlar om att utvecklas så långt som möjligt i en pedagogiskt, socialt och fysiskt tillgänglig miljö.
MA Speech and Language Pathologist.
Ms Percy-Smith has extensive experience in the field of audiology covering the medical, technical and educational areas. In May 2015 she submitted a PhD titled “Born deaf – growing up hearing” at the Institute for Nordic Languages and Linguistic, University of Copenhagen.
She has completed the three year postgraduate study/training in Auditory Verbal Therapy. Ms Percy-Smith has completed the following research projects:
• Currently in charge of a longitudinal research project which studies the implementation of a specific intervention method “auditory verbal therapy” to children with hearing impairment and their families in Denmark.
• Speech and language outcomes for children with CI after the introduction of neonatal hearing screening.
• Monitoring speech and language outcomes and social well-being of the first 200 children with CI in Denmark.
• Monitoring auditory progress in children with cochlear implants (CI) by use of Tait video analysis.
Ona Bø Wie är professor vid Institutet för Specialpedagogik samt ansvarig dekan för forskning vid fakulteten för Utbildningsvetenskap, Universitetet i Oslo. Hon är medlem och forskare vid Cochleaimplantatenheten vid Department of Otolaryngologi Oslo Universitet.
Hennes forskningsintressen inom utbildningsaudiologi är att undersöka hörsel, språk, inlärning och välbefinnande hos människor med nedsatt hörsel.
För närvarande innefattar hennes forskningsprojekt att studera språkutveckling hos alla som har fått cochleaimplantat som barn i Norge, jämföra deras språk och inlärningskapacitet med normalhörande, personer
Fredrik Hedström
Fredrik är legitimerad lärare i grundskolans senare år och gymnasiet i samhällskunskap och historia.
Under de senaste åren har Fredrik jobbat med att stötta rektorer, lärare och elever i deras digitala utveckling. Tidigare jobbade han som IKT-pedagog på Utvecklingsavdelningen i Helsingborgs stads skolor.
Nu jobbar Fredrik som pedagogikutvecklare på förvaltningen för utbildning, kost, kultur och fritid i Lomma kommun.