Vi är stolta över att kunna presentera så många framstående talare
inom området barn och hörselnedsättning/dövhet:
Tisdag:
| ► Shani Dettman | ► Ulrika Löfkvist | ► Pia Thomsen | ► Jakob Johanen |
| ► Jonas Brännström | ► Ann-Marie Körling | ► Ann-Marie Körling | ►Karin Johnsson |
Ulrika Löfkvist är logoped med en MSc 2001 vid Karolinska institutet. Hon har arbetat på sektionen för cochleaimplantat vid Karolinska universitetssjukhuset från 2002–2015.
Hon doktorerade 2014 med avhandlingen ”Lexikal och semantisk utveckling hos barn med cochleaimplantat, CI”.
Sedan september 2015 associerad professor och LSLS Cert. AVEd (Listening and Spoken Language Specialist Auditory Verbal Educator) vid Oslo universitet och forskningssamordnare vid Karolinska Institutet.
Ulrika Löfkvist var en av tre logopeder som initierade AVT-utbildningen i Sverige i början av 2000.
Ulrika Löfkvist har föreläst på en lång rad konferenser såväl nationellt som internationellt
Dr Shani Dettman worked as a speech pathologist in the Cochlear Implant Clinic (CIC) and researcher at the University of Melbourne from 1987 to 2005, developing protocols for the pre- and post-implant assessment and management of young children with significant hearing loss. In 1997, Shani completed her Masters of Education, at the University of Melbourne which analysed preverbal communication development of children before and after the cochlear implant. In 2003, Shani completed accreditation for Auditory Verbal Certification. In 2005, she completed her Doctorate of Philosophy at The University of Melbourne which examined the relationship between the primary caregivers’ linguistic, semantic and prosodic input to the child and the child’s long term communication outcomes. This PhD led to numerous post-doctoral studies which described and optimised maternal input to the child with significant hearing loss.
Shani is currently Senior Lecturer (University of Melbourne), in the Master of Speech Pathology and Audiology courses. She is lead researcher in the present HEARing Cooperative Research Centre (CRC) Extension; “Seeds of language development” and “Therapies to improve language and literacy in hearing-impaired children”. The HEARing (CRC)s facilitate multi-centre research collaboration regarding evidence based and effective management of paediatric hearing loss.
Shani has supervised 52 University of Melbourne students since 2000 to successfully meet the
Kan høretab forklare alt?
En kognitiv og sproglig vinkel på børn med høretab: resultater fra dansk forskning
Med udgangspunkt i tre danske studier (Esbensen & Thomsen, in prep. 2016) vil jeg i oplægget belyse udvalgte kognitive, sociale og sproglige karakteristika ved børn med høretab. Fokus ligger specifikt på forholdet mellem børnenes sprogforståelse, semantiske organisering processerings- og genkaldelsesfunktioner. Jeg vil fremlægge eksempler på den betydelige heterogenitet, der eksisterer i gruppen i forhold til sprog- og læringsvanskeligheder. Afslutningsvis vil jeg diskutere betydning af denne viden for tilrettelæggelse af hørehabilitering og pædagogisk audiologisk intervention i Danmark, ligesom også behovet for mere viden om forholdet mellem sprog(vanskeligheder) og kognition (for denne gruppe) berøres.
Pia Thomsen, lektor, ph.d. forskergruppen for typisk og atypisk sprogudvikling; børneaudiologopædi, Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet, piathomsen [at] sdu.dk.
Jeg forsker i børns sprogudvikling og forsøger fra flere teoretiske og empiriske perspektiver at bidrage til forståelsen af hvilke processer, der er involveret i såvel typisk som atypisk sprogtilegnelse, fx hos børn med SLI eller høretab www.piathomsen.dk.
Jacob arbetar som socionom men har länge haft ett intresse för vad människor själva kan göra för att påverka sitt liv till det bättre.
Han föddes normalhörande men blev vid 19-års ålder av med nästan all hörsel. Sedan dess har han med hjälp av läppavläsning, hörapparat och CI hittat olika strategier för att kunna fungera så bra som möjligt i ett hörande samhälle.
Han har funnit att hörseln precis som andra förmågor kan tränas. Då vi lever i en tid med många måsten är hans ambition att implementera hörselträningen i vardagen för att det ska bli så enkelt som möjligt.
Jonas Brännström is an associate professor in audiology at Lund University in Sweden and works as a senior lecturer at the audiology and speech pathology programs.
Brännström completed his PhD at Lund University. Before and during, he worked as a clinical audiologist in Sweden. Also, he has served as the president of the Swedish Association of Audiologists during five years.
His research interests include psychoacoustics, cognition and hearing (including tinnitus), hearing rehabilitation, hearing aid outcomes, tele-audiology and psychosocial work environment for audiologists.
Heike von Lochow har en Master i Audiologi och är legitimerad audionom sedan 2013.
Heike arbetar som forskningsassistent inom Linnémiljön med placering vid avdelningen för Logopedi, Foniatri och Audiologi på Lunds Universitet. Hennes intresseområden ligger inom klassrumsakustik, psykoakustik, röstkvalitet, hörselprevention, barns hörsel och kognitiva förmågor m.fl.
Heikes mastersarbete undersökte normalhörande barns förståelse, prestation och upplevelse i skiftande ljud- och röstvillkor. I dagsläget genomförs en liknande studie med barn som har hörselnedsättning.
Karin är chef för enheten specialpedagogiskt stöd i Södra regionenen inom SPSM. Hon är leg. mellanstadielärare och specialpedagog med många års erfarenhet av läraryrket både som klasslärare och specialpedagog. Under flera år undervisade hon elever med hörselnedsättning.
Hon har även under flertal år arbetat som rektor och genomgått den statliga rektorsutbildningen.
Tidigare inom SPSM har hon arbetat som sakkunnig inom utbildning för barn/elever med hörselnedsättning.